Cierpisz na przewlekły ból odcinka lędźwiowego kręgosłupa? boli cię staw kolanowy? albo może właśnie doznałeś kontuzji barku podczas zbyt intensywnych ćwiczeń na siłowni? Chyba najwyższy czas aby odwiedzić dobrego fizjoterapeutę. Pomoże zarówno w zwalczaniu dokuczliwych dla ciebie dolegliwości ale także przeprowadzi odpowiednią terapię. Ale jak właściwie poznać prawdziwego fachowca? Czym kierować się przy jego wyborze? Mamy nadzieję, że ten artykuł pomoże wam przed pierwszą wizytą u fizjoterapeuty.

Przy wizycie u fizjoterapeuty, tak jak w wielu innych sytuacjach w życiu, oceniamy pierwsze wrażenie. To właśnie ono sprawia, że ktoś przypadł nam do gustu, lub wręcz odwrotnie. Znane wszystkim przysłowie mówi jednak :„nie oceniaj książki po okładce” i zapewne dużo w tych słowach prawdy. Ale, jest tutaj małe ale. No może nie takie znowu małe. Zapewne nikt z nas nie skorzysta z usług fizjoterapeuty ze znaczną nadwagą, brudnymi rękoma czy brudem za paznokciami. Dlaczego? Bo fizjoterapeuta ma reprezentować zdrowy styl życia oraz udzielać rad dotyczących naszego zdrowia. Fizjoterapeuta powinien pokazać również pacjentowi ćwiczenia, które ma wykonywać, więc już sam ten fakt wymaga od niego aby był sprawny fizycznie. Dlatego coraz to częściej można spotkać fizjoterapeutę z wysportowaną sylwetką, modną fryzurą. Stanowi to bowiem jego wizytówkę. Przyciąga pacjentów, na których tak bardzo mu przecież zależy.

W wyborze specjalisty rzeczą najważniejszą są jednak kompetencje i doświadczenie. Jak się o nich przekonać? Do tego celu służy strona internetowa gabinetu lub najbardziej kompleksowe rozwiązanie – portal branżowy.

Czytaj także: Ryzyko związane z wizytą u kręgarza

No dobrze, jesteśmy już w gabinecie, co dalej będzie się działo u fizjoterapeuty? Zapewne każdy profesjonalista zacznie on od przeprowadzenia wywiadu. Jest to nieodłączny element każdej pierwszej wizyty. Pytania będą dotyczyły zarówno samego schorzenia oraz czynników, które je wywołały, ale także naszego zawodu, aktywności fizycznej, czasu spędzanego przed komputerem czy telewizorem. Ważne są też pytania dotyczące chorób współistniejących. Bardzo często okazuje się bowiem, że odpowiedzi udzielane przez pacjentów pozwolą fizjoterapeucie na znalezienie przyczyny powstałej dysfunkcji. Wywiad obejmuje wiele pytań, dlatego musimy wykazać się niemałą cierpliwością. Pamiętajcie, żeby odpowiadać szczerze na postawione pytania. Niewyjawienie prawdy może zaszkodzić jedynie wam samym i przyczynić się do błędnej diagnozy.

Następnym punktem wizyty będzie badanie. Warto już w domu się do niego nieco przygotować. Pamiętajcie, że najlepiej ubrać się tak aby sam proces rozbierania nie trwał zbyt długo. Jeśli do gabinetu trafiliście z powodu bólu stawu barkowego na pewno fizjoterapeuta będzie chciał go zobaczyć. Niezbędne więc okaże się zdjęcie bluzki. Zaleca się również aby przed samym badaniem nie spożywać zbyt dużego posiłku, w przypadku kolana nie odgrywa to znacznej roli, lecz jeśli przyszliście do gabinetu z dolegliwościami bólowymi kręgosłupa zapewne będziecie musieli położyć się na brzuchu na leżance.

W gabinecie powinno znajdować się osobne pomieszczenie, gdzie możesz się rozebrać albo, jeśli nie ma takiej możliwości, czynność ta powinna odbywać się za parawanem. Poszanowanie intymności pacjenta jest tutaj kluczowe. Istnieje niewiele przypadków, w których konieczne jest  pozostanie w samej bieliźnie. Badanie będzie obejmowało zarówno ocenę wzrokową (ewentualne zaczerwienienie, obrzęk, zmiany skórne) jak i przeprowadzenie testów czynnościowych, które służą do wykrycia przyczyny dysfunkcji. Czasami fizjoterapeuta będzie chciał sprawdzić zakres ruchomości w danym stawie. Wszystkie wyniki powinny być spisywane i weryfikowane w toku przeprowadzanej terapii. Będą one stanowiły najlepszy dowód na uzyskiwane postępy. Czasami może się okazać, że fizjoterapeuta skieruję Cie na wizytę u specjalisty (gdy ma jakieś wątpliwości) np. u lekarza neurologa lub ortopedy . Zachowanie takie nie świadczy o braku wiedzy. Fizjoterapeuta kieruje się jedynie troską o Twój stan zdrowia!

Dobry fizjoterapeuta poprosi was o pokazanie posiadanej dokumentacji medycznej. Badań USG, zdjęć rentgenowskich, opisu wcześniejszych konsultacji u lekarzy specjalistów. Zapoznanie się z nią upewnia go w postawionej wcześniej diagnozie, a także pozwoli na zapoznanie się z aspektami ,o których być może nie dowiedział się w trakcie przeprowadzania wywiadu.

Kolejnym krokiem będzie przedstawienie planu terapii, zarówno tej, która będzie prowadzona w jego gabinecie, jak i ćwiczeń do wykonywania w domu. Istotna będzie również profilaktyka, która w niektórych przypadkach pozwoli na wyeliminowanie schorzenia, w innych natomiast przypadkach złagodzi nieprzyjemne objawy.

Pamiętajcie aby na każdą terapię przychodzić w wygodnym (najlepiej sportowym stroju). Jeśli czujecie taką potrzebę można zabrać ze sobą swój ręcznik, który będzie kłaść na leżance. Choć dobrym standardem nowoczesnego gabinetu jest wykorzystywanie przez terapeutę ręczników jednorazowych.

Jeśli fizjoterapeuta zaleci wykonanie zabiegów fizykoterapii ( laser, ultradźwięki, pole magnetyczne itp.) powinien w pierwszej kolejności wypytać pacjenta o możliwe schorzenia, które będą stanowiły przeciwwskazanie do ich wykonywania. Jest to bardzo istotny element, na który trzeba zwrócić uwagę. Przed pierwszym zabiegiem fizjoterapeuta powinien wytłumaczyć choremu na czym on polega oraz jakie mogą wystąpić objawy (również te niepożądane). Pacjent powinien również wiedzieć, że reakcje po zabiegowe mogą pojawić się zarówno po samym zabiegu, jak i dopiero w domu. Pamiętajcie, że żaden z zabiegów fizykoterapii nie może powodować bólu.

Fizjoterapeuta powinien towarzyszyć pacjentowi w trakcie całego zabiegu. Może bowiem okazać się, że po 5 minutach występuje uczucie pieczenia czy zbytniego mrowienia podczas elektroterapii. W takiej sytuacji musi on zmienić parametry zabiegu lub po prostu go zakończyć.

Tak samo przedstawia się sytuacja, jeśli mówimy o innych formach fizjoterapii (czyli wszystkiego co dotyczy ruchu i ćwiczeń) . Fizjoterapeuta powinien wytłumaczyć choremu co będzie robił i dlaczego. Jak wykonywane ćwiczenie wpłynie na schorzenie lub jakie mięśnie wzmocni. Istotny jest sam instruktaż ćwiczenia oraz korygowanie pacjenta gdy ten źle wykonuje daną czynność. Tu również obowiązuje zasada „zero bólu”. Pamiętajcie, że jeśli zabieg czy ćwiczenie nie jest dla was przyjemne możecie w każdej chwili poprosić o jego przerwanie.

Czytaj także: Bóle kręgosłupa – czy warto ćwiczyć samodzielnie korzystając z ulotek i podręczników?

Na co jeszcze warto zwrócić uwagę? Na przestrzeganie podstawowych zasad higieny. W gabinecie, na każdej leżance powinien znajdować się nowy podkład, który jest zmieniany po każdym pacjencie. Przed przystąpieniem do jakiejkolwiek czynności fizjoterapeuta powinien umyć dłonie. Część pracuje nawet w rękawiczkach lateksowych. W przypadku gdy były u was wykonywane zabiegi z zakresu fizykoterapii niektóre elementy sprzętu powinny zostać zdezynfekowane każdorazowo po użyciu.

Najtrudniejsze chyba okaże się zweryfikowanie wiedzy oraz umiejętności naszego fizjoterapeuty. Zapewne w wielu gabinetach będą wisiały dyplomy, które będą potwierdzały zdobyte umiejętności. Pamiętajcie, że zawód fizjoterapeuty wymaga ciągłego pogłębiania swojej wiedzy oraz podążania za wszelkimi nowinkami w świecie medycznym, który jest bardzo dynamiczny.

Dobry fizjoterapeuta będzie na bieżąco monitorował postępy terapii. Będzie także porównywał zakres ruchu w stosunku do pierwszej wizyty. Twoja subiektywna ocena stanu zdrowia jest ważnym wyznacznikiem efektów prowadzonej terapii. Pamiętaj, że fizjoterapeuta jest osobą, która ma Ci pomóc w zwalczaniu dolegliwości i powrocie do zdrowia. Przy jego wyborze należy kierować się rozsądkiem, czasami warto szukać dłużej aby trafić do dobrego specjalisty, który zajmie się Tobą w sposób profesjonalny. Teraz chyba już wiesz, co musisz wiedzieć przed pierwszą wizytą u fizjoterapeuty :)

Oceń artykuł i pomóż rozwijać portal

Średnia ocena 5 / 5. Liczba Głosów: 1

Jakoże spodobał Ci się ten artykuł...